Arrangementer

Soknad Arbeide2 2020
Arrangementer
10. september - 10. september 2021
SURVIVAL STRATEGIES AND INTERNATIONAL COLLABORATION

Programmet 

Kl. 10.00

Welcome and short introduction by Josephine Lindstrøm, director at Østlandsutstillingen and Tina Rigby Hanssen, director at Vestfold Kunstsenter

kl. 10.20

Survival strategies and international collaboration, Introducing the topic and the artists in the panel, Maija Rudovska, curator and visiting researcher at Vestfold Kunstsenter 2021-2022

Short presentation by the artists. Helene Duckert, Kjetil Detroit Kristensen, Jan Walaker m.fl.

LUNSJ (kl. 12.00-13.00)

kl. 13.00

Psychology and Survival Strategies, presentation by Heine Steinkopf, senior advisor, RVTS Sør - Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging.

kl. 13.45 - 14.30

Questions and conversation

On the Topic Survival Strategies

Survival is seen as a constant struggle to exist, a possibility for existence. The word, "survival", derives from the late Latin supervivere, meaning "to outlive". Most commonly, the term 'survival' means physical survival — that is, a struggle to avoid physical extermination.  

In the art realm of 21th century, survival is a topic that is addressed regularly. Precarity and unpredictability are the main factors that shape artists’ life globally, especially escalating during the pandemic. How this situation will affect artists’ lives for a longer time period and what kind of consequences there will be, is currently unknown. How to find a space for expression and creation in the world of changing circumstances? How to thrive when one’s priority is to survive? What kind of survival strategies art people could adapt to deal with these impermanent states? 

In this seminar the concept of survival is addressed by looking at it from different angles, presenting artists’ practices who deal with this topic or live it currently. Questions such as: what positive or negative outcomes survival brings to the artworld and especially to the artists? Does it open up a space for imagination or any other possible means for art creation? When survival is a good state to enter or when it’s a rather degrading place to be in?  

Maija Rudovska

Maija Rudovska arbeider som frilans kurator og er bosatt i Riga i Latvia. Hun er utdannet kunsthistoriker fra Universitetet i Riga og har en MA i kuratorstudier fra Konstfack i Stockholm. Hun har tidligere arbeidet som kurator for KIM? Contemporary Art Center i Riga, og har jobbet internasjonalt med prosjekter ved en rekke kunstinstitusjoner i hele Europa som blant annet Futura Gallery (CZ), Foundation Ricard (FR), Bozar Centre for Fine Arts (BE), Kim? Contemporary Art Centre (LV), Moderna Museet (SE), Contemporary Art Centre (LT), The Living Art Museum (IS), Augusta Gallery (FI) og ARS Project Space (EE). Rudovska har det siste året blant annet bidratt til prosjektet “Roots to Routes” (for Manifesta 13 “Les Parallèles du Sud”) i Marseille og har et bredt internasjonalt nettverk.

Heine Steinkopf

Heine Steinkopf er psykologspesialist og fagleder ved RVTS Sør (Regionalt ressurssenter om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging). Han er utdannet Cand.psychol, spesialist i klinisk barne-og ungdomspsykologi.
Har arbeidet med: Klinisk psykologiske behandling av barn, voksne og familier, veiledning, undervisning

 

Duckert&Detroit,

Duckert Detroit er et samarbeidsprosjekt mellom Helene Duckert og Kjetil Detroit Kristensen. Helene Duckert (1988) har en master fra Kunsthøgskolen i Oslo. Har vært aktiv som performancekunstner og deltatt på en rekke gruppeutstillinger blant annet i Galleri Format, QB Gallery, Norsk Billedhoggerforening, Stavanger Kunstmuseum og Kunsthall Grenland. Hun har hatt separatutstilling på Østfold Kunstsenter og Mint Gallery i Kristiansand, foruten et Samarbeid med MMW Arkitekter på Interkulturelt Museum i Oslo.

Kjetil Detroit Kristensen (1981) har kuratorutdannelse fra Gøteborg, master fra Kunsthøgskolen i Oslo. Kristensen har hatt separatutstillinger på blant annet AiR Sandnes, Tromsø Kunstforening og alternative visningssteder, samarbeids/gruppeutstillinger på blant annet Babel Visningsrom, Kunstnernes Hus, Rogaland Kunstsenter , Studio17 i Stavanger og Gallery SØ i København.

Duoen viser skulpturen «20/20 VISION» som er et utdrag fra prosjektet «Blue Chip Baby» - et begrep hentet fra finansverden og appropriert inn i kunstfeltet, for å beskrive en kunstner som gir garantert avkastning, selv i nedgangstider. I prosjektet «Blue Chip Baby» utforsker Duckert Detroit tematikk som suksess og nederlag, kunstnerøkonomi, populærkultur, samarbeid og solidaritet. Duoen drøfter tanker og opplevelser rundt rollene som dagens kunstnere står ovenfor og leter etter metoder for samspill og kunstproduksjon.

Jan Walaker

Jan Walaker (1956) har tidligere hatt separatutstillinger på Kunsthall Grenland i Skien og Galleri Balder i Oslo. Kunstneren har også deltatt på gruppeutstillinger på Hole Artcenter og Galleri TM 51 i Oslo. Walaker er også engasjert i redaksjonelt arbeid gjennom sin rolle som medredaktør av kulturmagasinet, PLNTY og tidligere redaktør av Kykylyky og Hotrod. Installasjon på Østlandsutstillingen har fått tittelen «Premierommet». Gjenstander fra bruktbutikken og rekved fra stranden er stilt opp som premier, objekter som beviser prestasjon og mestring. Kunstneren forteller om sitt verk:

«Jeg ønsker å stille spørsmål rundt vår tids konkurransekultur. Sport og reality-tv gjennomsyrer deler av media. Formidling av kultur gjøres til konkurranse. Kåring av vinnere og utstøtning er viktig. Skal alt være en konkurranse? Er vinneren den beste? Skaper dette et sunt samfunn?» Installasjonen vises på Galleri Dikemark som befinner seg på området til Dikemark sykehus. Slik kan verket også kommentere hvordan konkurransesamfunnet påvirker vår mentale helse.

Pris: Gratis men krever påmelding.
Motta siste nytt!
Vi sender deg nyheter om utstillinger, kunstnersamtaler, eventer. Vi sender ut nyhetsbrev kun en gang i måneden og du kan enkelt melde deg av når som helst.