Torunn Skjelland (f.1975, Stokke) er aktuell med utstillingen BEFORE AFTER på Vestfold Kunstenter. Utstillingen åpner lørdag 31.august. Vi har snakket med henne i forkant av utstillingen.

1. Du åpner ny separatutstilling på Vestfold Kunstsenter lørdag 31.august. Hvordan går det med forberedelsene til utstillingen og hva slags arbeider skal du vise?

Nå som jeg er i sluttspurten av produksjonen, gleder jeg meg til å få arbeidene ut av atelieret og inn i et nytt og større rom, montere utstillingen og vise den til publikum. Samtidig er jeg i en virkelig god arbeidsflyt, så det er litt synd å avslutte prosessen nå. I løpet av det siste året har jeg reist rundt i både Albania og Namibia. Disse reisene har satt sine spor, og til utstilling vil jeg vise ti nye malerier med motiver hentet fra disse reisene. Bildene er både vakre og dystopiske på samme tid.

2. Hva preger din produksjon?

Jeg er veldig glad i å jobbe på atelieret og det fysiske håndverket. Å blande farger er kanskje noe av det beste jeg vet, særlig i kombinasjon med P2 eller lydbok. Selv om jeg hovedsakelig jobber med maleri, så arbeider jeg også ganske allsidig. Jeg liker å veksle mellom ulike formater og materialer, jobber gjerne direkte på vegg i store formater eller med små akvarell og blyanttegninger. Jeg fotograferer mye og bruker fotografi som både skisser og som en visuell dagbok. Flere av fotografiene ender som motiv i maleriene. Å jobbe i og med rom opptar meg også, og jeg drømmer om å lage mer skulpturelle ting. Kanskje det er fordi jeg er så klønete med både sag, lim og skrumaskin, at jeg som regel ender opp med noe relatert til maleri.

3. Hvordan går du til verks når du starter arbeidet med et prosjekt/ et verk?

Jeg har ikke en fast metode. Ofte kan et prosjekt begynne med et bilde eller en ide som er ganske vag. Så begynner jeg å nøste opp, lete, og prøve ut ting. Jeg samler materiale hele tiden. Ofte har jeg flere prosjekter gående parallelt, og noen kan gå over flere år. Det er viktig at jeg ikke vet hvordan det skal ende, at jeg selv skal overraskes. At det finnes et element av usikkerhet og tvil i prosessen. Om jeg hadde vist hvordan resultatet ble, så tror jeg at jeg hadde begynt å kjedet meg. Da hadde det ikke vært noe å finne ut av.

4. Er det noen kunstnere, forfattere eller teoretikere du lar deg inspirere av?

Jeg er veldig avhengig av regelmessig inntrykk, og er glad for at jeg har så mye kunst i livet mitt – og at jeg lett lar meg begeistre. Jeg synes det er vanskelig å name droppe, fordi det er så mange og mye som jeg inspireres av. Og det forandrer seg stadig ettersom hvordan livet mitt forandrer seg. Jeg lar meg vels så mye inspirere av andre uttrykksformer som film, podcaster, musikk og ikke minst minst radio. NRK P2 har vært min faste følgesvenn de siste 20 årene. Om jeg likevel skal nevne et navn innen billedkunst, må det bli den skotske maleren Peter Doig.